Udgivet i Blog

Medvirkende i Tag Min Hånd

Af Frankfurt.dk

Hvad gør du, når livet på få minutter forvandler sig fra silkeblød luksus til akut katastrofe - og din ægtefælle uden varsel foreslår “straksskilsmisse” på borgerservice?

Hvis du spørger Maja - spillet med både sårbarhed og sprudlende komik af Mille Dinesen - er svaret alt andet end entydigt. Tag min hånd tager os med på en hæsblæsende rutsjebanetur gennem moderne kærlighed, karriereambitioner og økonomisk kviksand, hvor latteren hele tiden ligger på lur under tårerne. Filmen balancerer elegant mellem komedie, drama og romantik, og den rammer lige ned i tidens debatter om arbejdspres, parforhold og midtvejskriser.

I denne artikel dykker vi ned i alle de lag, der gør Tag min hånd til mere end blot endnu en feel-good-film: fra de tre bærende hovedroller over det spraglede birolle-ensemble til instruktøren Lars Kaalunds vision bag kameraet. Vi samler fun facts, cameos og bag-kulissen-detaljer, så du er klædt på, næste gang samtalen falder på dansk filmkunst - hvad enten det er over en espresso i Frankfurt Lufthavn eller hjemme i sofaen.

Smut med os videre, og se, hvorfor Tag min hånd er et håndfast bevis på, at livet sjældent går som planlagt - men til gengæld kan blive uforglemmeligt undervejs.

Tag min hånd: Overblik og genrer

Forestil dig, at alt i dit liv ligger snorlige - karrieren banker derudad, familien virker harmonisk, og tilbygningen til drømmehuset er lige på trapperne. Så logger din ægtefælle ind på borgerservice.dk og markerer feltet “straksskilsmisse”. Netop dér starter “Tag min hånd”, hvor vi følger lægen Maja (Mille Dinesen) i det øjeblik, gulvtæppet rykkes væk under hende, og hun tvinges til at genopfinde sig selv.

Filmen er fortalt i en lun og varm tone, men den skyr ikke de skarpe kanter, der opstår, når velpolerede facader krakelerer. Gennem humor, eftertænksomhed og romantiske gnister udforskes spørgsmålet: Hvad gør vi, når livet pludselig tager en uventet drejning, og de planer, vi troede var ufravigelige, pludselig ikke giver mening længere?

Genreblandingen - Hvorfor den virker

  • Komedie
    De absurde øjeblikke - som Majas nervøse småløgn på hospitalets kantine eller den akavede samtale med bankrådgiveren - sørger for lethed midt i kaosset. Latteren bliver et frirum, der gør de mere smertefulde erkendelser til at bære.
  • Drama
    Skilsmissen trækker dybe spor ind i forholdet til teenagesønnen Magnus, som søger sine egne grænser, og til eksmanden Claes, der selv famler efter lykke. Disse realistiske konflikter giver filmen tyngde og identifikation.
  • Romantik
    Med en 20 år yngre elsker og nye bekendtskaber på horisonten står Maja pludselig over for et helt nyt spillefelt. Filmen leger med både generationelle perspektiver og ideen om at turde elske, selv når man har fået ridser i lakken.

Moderne temaer i øjenhøjde

Tematik Eksempel fra filmen Relevans i dag
Digitalisering af relationer Straksskilsmisse med NemID Når følelser koges ned til et klik
Arbejdsidentitet Majas forestående forfremmelse Balance mellem karriere og privatliv
Økonomisk usikkerhed Skrantende budget efter skilsmisse Boligmarked, lån, og materialistisk pres
Senmodern kærlighed Forhold med yngre kæreste Brydning med traditionelle normer

Ved at forene komediens letthed, dramats følelsesmæssige ærlighed og romantikkens håb rammer “Tag min hånd” tidsånden: vi vil gerne grine, men vi vil også reflektere. Filmen giver publikum lov til begge dele - og efterlader os med følelsen af, at selv når livet vælter os omkuld, kan vi stadig række ud, tage nogen i hånden og finde en ny retning.

Hovedrollerne og deres karakterbuer

Når Maja første gang toner frem på lærredet, er hun billedet på kontrol: hun er en dygtig anæstesilæge, står foran en eftertragtet forfremmelse til overlæge og styrer familielivet med kirurgisk præcision. Men straksskilsmissen på borgerservice.dk vælter læsset. Derfra følger filmen hendes langsomme - og ofte komiske - nedstigning fra pedantisk planlægger til et menneske, der tør leve med usikkerhed. Undervejs presses hun af:

  • En pludseligt skrantende økonomi, da byggeriet af den dyre tilbygning fortsætter uden Claes’ løn.
  • Et uventet, hedt forhold til en 20 år yngre elsker, der udfordrer hendes egen selvopfattelse.
  • Sønnen Magnus’ eskalerende problemer i skolen og med politiet.

Udviklingskurven kulminerer således, at Maja går fra at ville styre alt til - i filmens sidste akt - bogstaveligt talt at række hånden ud og bede andre “tag min hånd”. Det er både filmens titelmotiv og Majas endelige erkendelse: tryghed kan også findes i det uforudsete, så længe hun tør involvere sig ærligt.

Claes (ulrich thomsen) - Mand i midtvejskrise eller frigørelsesrevolution?

Claes fungerer som katalysator for hele fortællingen. Hans ønske om skilsmisse kommer tilsyneladende ud af det blå, men filmen lader os gradvist ane flere lag:

  1. Identitetskrise: Han føler sig reduceret til “Majas mand” - både i hjemmet og i vennelagene.
  2. Frygt for stagnation: Tilbygningen til huset symboliserer for ham en fremtid, han ikke længere tror på.
  3. Skjult skyld: Et strejf af dårlig samvittighed antyder, at han selv har taget en genvej til ny kærlighed, før han indrømmede det.

Claes’ bue går fra selvisk flugt til et mere nuanceret ansvar. I takt med at Maja begynder at slippe kontrollen, må Claes erkende, at hans bratte exit også har konsekvenser - ikke mindst for Magnus. I filmens tredje akt indser han, at sand frigørelse først giver mening, når man tør rydde op efter sig.

Magnus (jasper kruse svabo) - Teenager i krydsild

Magnus er filmens følelsesmæssige seismograf; hans reaktioner afslører lynhurtigt, hvor turbulent forældrenes brud egentlig er. Som 16-årig er han fanget mellem at være “mors dreng” og “fars makker”, men begge roller smuldrer, da hjemmet går i opløsning.

  • Han dropper ud af fodboldholdet og begynder at pjække fra skole.
  • Et par småkriminelle episoder - bl.a. butikstyveri - leder til et opgør med politiet.
  • Hans relation til Maja svinger mellem beskyttelse og hård afvisning; hun vil redde ham, han vil ses og høres.

Magnus’ udvikling spejler forældrenes: først falder han, så lærer han at række ud. Et stærkt øjeblik er den natlige køretur, hvor Magnus - i raseri - stjæler Claes’ bil, men ender med at ringe til Maja efter et mindre uheld. Her mødes mor og søn i et råt, ærligt øjeblik, der markerer starten på deres nye, mere jævnbyrdige forhold.

Relationernes finmaskede net

RelationKonfliktUdviklings-punkt
Maja & ClaesKontrol vs. frihedSammenstød på byggepladsen, hvor de ser tilbygningen som to modsatrettede symboler.
Maja & MagnusOverbeskyttelse vs. selvstændighedSjælfuld natlig samtale i bilen efter Magnus’ flugt.
Claes & MagnusLoyalitet vs. svigtFodboldkamp, hvor Claes udebliver, bliver vendepunktet for sønnens vrede.

Tilsammen danner de tre buer en rørende treklang om at miste det kendte, turde kaste sig ud i det uklare og - måske - finde en ny form for familie på den anden side. Det er netop her, Tag min hånd rammer publikums hjerter: vi ser os selv i Majas panik, Claes’ flugt og Magnus’ rådvildhed - og ikke mindst i den kærlighed, de stadig, trods alt, rækker ud med.

Birollerne der løfter historien

Hvor hovedrollerne driver den store følelsesmæssige motor, er det birollerne, der giver Tag min hånd sin sprællevende tekstur af humor, varme og kant. Hele ensemblet fungerer som Majas indre og ydre modspil - hver eneste figur tvinger hende til at træffe (eller udskyde) et valg.

Figur Skuespiller Funktion i historien
Andreas Troels Kortegaard Ullerup Den 20 år yngre jazzpianist, som Maja kaster sig ud i et hæsblæsende rebound-forhold med. Andreas repræsenterer frihed og spontanitet - alt det Maja har undertrykt i sit kontrollerede lægeliv. Deres forhold er både erotisk og komisk, men fungerer først og fremmest som en lakmusprøve på, om Maja tør slippe taget i det perfekte image.
Signe Mia Lyhne Bedsteveninden, kollegaen og selvudnævnt livscoach med en velassorteret rødvinshylde. Signe er filmens grin-generator, men også Majas spejl: hun siger de hårde sandheder om midtlivskrise, når publikum lige troede, de kunne nøjes med et grin.
Sebastian Casper Crump Claes’ entreprenør-makker og den ”cool” onkeltype, Magnus søger mod, når forældrene brænder sammen. Hans tilstedeværelse minder Maja om, at hendes søn har brug for stabile voksne - ikke kun mor i overlevelses­modus.
Susanna Mille Lehfeldt Hospitalets HR-chef, som skulle underskrive Majas forestående forfremmelse. Hun bliver fanget mellem loyalitet og bureaukrati, og illustrerer det tema filmen vender og drejer: Når privatlivet eksploderer, er arbejdslivet sjældent neutralt.
Amalie Pernille Højmark Majas temperamentsfulde mor, der svinger mellem morsomme angreb på ”den skiderik Claes” og øm omsorg for sin datter. Hendes generationssyn på skilsmisse giver filmen ekstra perspektiv.
Maria Anne Høyer Magnus’ kæreste, som bliver ufrivilligt vidne til familiens kollaps. Gennem Maria ser vi, hvor meget teenagedramaet også rammer perifere relationer.
Bankrådgiver Bolette Engstrøm Bjerre En krakilsk økonomisk realitetssans i menneskeskikkelse. Scenen hvor hun gennemgår parrets skrantende budget med farve­kodede grafer, er både rædselsvækkende og hylende morsom - og presser Maja mod drastiske beslutninger.
Advokat Jørgen W. Larsen Tør og uempatisk jurist, der anbefaler ”rubrikken straksskilsmisse”. Hans bureaukratiske kølighed understreger kontrasten til filmens ellers varme tone.
Præst Morten Brovn En kort, rørende cameo under et sygehusbesøg, hvor han taler om ”at give slip for at kunne gribe”. Replikken bliver en slags nøgle­replik for Majas rejse.

Små roller med stor effekt

  • Wednesday-Kim (Anders Brink Madsen) - en flamboyant bartender, der giver Maja og Andreas gratis tequila shots og tilfører queer-glamour til nattelivet.
  • René (Lukas Milton Mink Jackson) & Redder (Niklas Quorning Hansen) - to vidt forskellige unge mænd, der viser Magnus’ mulige veje i livet.
  • Traveler in Airport (Torben Svendsen) - hans forbipasserende kommentar om ”first-class problems” prikker hul på Majas selvmedlidenhed.
  • Lægen (Ayhan Ustun) - kollegaen, der midt i det hele minder Maja om at hun stadig redder liv, selv når hendes eget er kaos.

Hver birolle - om det er en talende bankrådgiver eller en tavs lufthavnspassager - er valgt med kirurgisk præcision. De giver Maja nye perspektiver, spejler hendes dilemmaer og skubber hende hen mod den uundgåelige erkendelse: nogle gange må man lade kontrollen glide for at få livet tilbage i hænderne.

Bag kulissen på Tag min hånd

Når man sætter sig i biografsædet til Tag min hånd, mærker man straks den lette, varme tone - og den er ingen tilfældighed. Filmen er resultatet af et tæt parløb mellem instruktøren Lars Kaalund og det aarhusianske produktionsselskab Deluca Film, som de seneste år har markeret sig med karakterdrevne fortællinger, der balancerer humor og alvor. Kaalund - selv skuespiller af baggrund - kender branchen indefra og gav optagelserne en legende, men præcis energi, hvor skuespillerne fik plads til at improvisere nuancer ind i dialogen.

På produktionens organisatoriske side stod de erfarne producenter Morten Rasmussen og Wadt Thomsen. Duoen har tidligere samarbejdet med Deluca Film og var tidligt opsatte på, at filmen skulle ramme biografernes premierekalender i den lysere del af året. Det mål holdt: Tag min hånd fik premiere 27. januar 2022 - lige præcis, da publikum trængte til et lyspunkt oven på en lang vinter.

For at give et hurtigt overblik finder du de hårde fakta her:

InstruktørLars Kaalund
ProduktionsselskabDeluca Film
ProducenterMorten Rasmussen & Wadt Thomsen
Udgivelsesdato27. januar 2022
Varighed103 minutter
SprogDansk
OprindelseslandDanmark
GenrerKomedie, Drama, Romantik

Indspilningen fandt sted på lokationer i og omkring København for at ramme den moderne storbyfølelse, men flere interiørscener blev bygget op i Deluca Films studiefaciliteter i Aarhus for at sikre fuld kontrol over lys og akustik. Holdet arbejdede med et relativt kompakt optage­skema - knap syv uger - hvilket stillede krav om effektiv planlægning fra både kamera- og lydafdelingerne.

Eftersom fortællingen kredser om et ægteskab, der opløses på få sekunder via “straksskilsmisse” på borger­service, ønskede Kaalund at bevare et meget nutidigt look og tempo. Derfor blev der optaget i brede anamorfiske formater, som gav billedet luft og moderne kant, mens klipperytmen efterfølgende blev sat til at spejle Majas indre kaos: hastigt i starten, roligere efterhånden som hun genfinder fodfæstet.

Musikalsk har komponistteamet - med stående fod på let jazz og akustisk pop - underbygget ønsket om en “lun, men tankevækkende” stemning. Lydbilledet skifter elegant mellem det hyggelige hjemme­univers og de mere stille øjeblikke, hvor Maja konfronterer sine livsvalg.

Bag kameraet arbejdede en lige så dedikeret stab, som i fronten: fotografen sørgede for bløde, naturlige farver, og kostumedesigneren lod farvepaletten følge Majas følelseskurve - fra trygge blå toner til mere modige røde, når hun tør gå nye veje.

Sammenfattet er Tag min hånd et fint eksempel på, hvad et veloplagt dansk hold kan skabe, når alle discipliner - fra instruktør og producenter til teknikere og skuespillere - spiller hinanden gode. Resultatet er 103 minutters let, men vedkommende film, der har sat sig pænt på den danske biografscene siden udgivelsesdagen i januar 2022.

Detaljer og fun facts

”Tag min hånd” er spækket med små detaljer og kærlige nik, der giver ekstra krydderi til Majas turbulente rejse fra overlæge-in-spe til skilsmisse-rookie. Her er en håndfuld fun facts og kuriøse nedslag, du kan holde øje med næste gang filmen ruller over skærmen:

  1. Rubrik: Straksskilsmisse
    Filmen åbner med en ultramoderne - og ret komisk - variant af det klassiske “Jeg vil skilles”. Claes foreslår ganske enkelt, at Maja logger ind på borgerservice.dk og sætter flueben ud for “Straksskilsmisse”. Scenen er optaget i ét langt take for at fange Majas gradvist voksende panik, mens blanketten udfyldes.
  2. Den forfremmelse, der hænger i luften
    Maja er kun få underskrifter fra titlen som overlæge, men optagelserne viser hende konsekvent uden navneskilt. Først da hun - ironisk nok - har mistet både ægteskab og økonomisk fodfæste, ser vi et midlertidigt skilt med “Dr. M. Friis (konst.)”. En lille visuel gag, der understreger, at kontrollen glider hende af hænde.
  3. Skrantende økonomi vs. dyr tilbygning
    Huset, som Maja og Claes bor i, har i manus titlen “Modern Nordic Castle”. Byggepladsen i baghaven er ikke en kulisse - Deluca Film lejede faktisk et privat hus i Hørsholm og byggede en halv færdig tilbygning til optagelserne. Efter endt produktion blev ejeren tilbudt at beholde råskellettet mod at lade filmholdet skyde et par ekstra scener gratis.
  4. En elsker 20 år yngre
    Andreas (Troels Kortegaard Ullerup) er præcis 20 år yngre end Maja - både i filmens dialog og i virkeligheden (Mille Dinesen er fra 1974, Ullerup fra 1994). Produktionen udnyttede aldersforskellen ved at lade Andreas køre rundt i en el-løbehjulscameo, mens Maja stadig foretrækker stationcar med hundebur bagi.

Mindre roller med stor effekt

Skuespiller Rolle Hvad tilfører de?
Anders Brink Madsen Wednesday-Kim En excentrisk kollega, der kun holder møder om onsdagen - giver et skævt pust af hipsterhumor og spejler Majas behov for struktur.
Lukas Milton Mink Jackson René Magnus’ bedste ven, der konstant går med halskrave efter et skateboardstyrt. Hans deadpan-kommentarer letter dramaet i de tunge familiescener.
Niklas Quorning Hansen Redder Indgriber i filmens mest kaotiske øjeblik - et symbol på, at Maja bogstaveligt talt skal “reddes” fra sig selv.
Ayhan Ustun Læge Indfører meta-humor: Maja bliver behandlet af en kollega, der påpeger, at “læger er de værste patienter”.
Torben Svendsen Traveler in Airport Dukker op i slutmontagen med T-shirt-teksten “Next Stop: Anywhere”. En elegant overgang til filmens åbne slutning.

Blink-and-you’ll-miss-it-detaljer

  • Maja og Claes’ Wi-Fi-kode på køleskabet er “TillDeathDoUsPart” - en joke, der går tabt for alle andre end publikum.
  • Bankrådgiveren (Bolette Engstrøm Bjerre) har en Garfield-kop med teksten “Mandage er hårde” - hun drikker af den, mens hun afviser Majas lån.
  • Amalie (Pernille Højmark) kalder konsekvent Magnus for “Markus”. Fejlen er ikke i manus - det var et vedvarende improvisationsgreb, som instruktør Lars Kaalund beholdt.
  • I en hospitalskorridorscene passerer Non-sterile Nurse (Mette Døssing) skiltet “Steril zone” - en visuel pun på, at intet længere er “rent” i Majas liv.
  • Uncle Pede (Thomas Larsen) har en cameo med kagefad i hånden - samme porcelæn, som blev brugt i Deluca Films juleklassiker “Julemandens Datter”.

Til sammen skaber disse mikroskopiske greb et univers, hvor selv baggrundsfigurerne får lov til at blinke til publikum og minde os om, at de store livskriser ofte er omgivet af små, befriende øjeblikke af humor og menneskelighed.