Udgivet i Blog

Ukendt opkald fra telefonnummer 63252498 – Blokér?

Af Frankfurt.dk

Ring, ring … Du kaster et hurtigt blik på skærmen: 63 25 24 98. Du kender ikke nummeret, men før du når at beslutte dig, er opkaldet allerede afbrudt - eller også mødes du af en myndig stemme, der præsenterer sig som “Daniel fra Røde Kors” og beder om din støtte. Lyder scenariet bekendt?

På Frankfurt.dk skriver vi normalt om seværdigheder, currywurst og S-Bahn-billetter, men når et ukendt telefonnummer forstyrrer tusindvis af danskere, fortjener det også en plads i rejsetasken af gode råd. I denne artikel dykker vi ned i de mange beretninger om 63252498 - fra påtrængende velgørenhedssnak til decideret spam - og giver dig konkrete råd til, hvordan du genkender, håndterer og stopper de uønskede opkald.

Er det egentlig Røde Kors, eller en aggressiv telemarketingrobot med falsk ID? Hvornår bør du lægge røret på, og hvordan gør du, hvis du faktisk gerne vil støtte et godt formål, men på en tryg og sikker måde? Læs med, og få svarene - plus trin-for-trin-guiden til at tage kontrollen over din egen telefon igen.

Hvad ved vi om opkaldene fra 63 25 24 98?

Flere læsere har den seneste tid delt oplevelser med telefonnummeret 63 25 24 98. Selvom stemmen i røret som regel præsenterer sig som “fra Røde Kors” - typisk med navne som Daniel, Karl eller Oliver - tegner der sig et mønster, der får mange til at betegne opkaldene som uønsket telemarketing eller ligefrem spam.

Hyppigst rapporterede kendetegn Hvad læserne oplever
Formål Indsamle enkeltdonationer eller oprette faste bidrag/abonnementer - ofte med henvisning til den seneste landsindsamling.
Opkaldsmønster Gentagne kald inden for få dage, korte ring før der lægges på, og opkald uden talebesked.
Tale Robot- eller manusstyret lyd, enkelte beskriver “båndoptaget” velkomst; andre møder sælgere, der virker stressede eller aggressive.
Reaktion på nej Pres for hurtig beslutning, gentagende spørgsmål om betalingskort; nogle oplever at blive ringet op igen kort efter et afslag.
Robinson-liste Flere er registreret, men modtager stadig opkaldet, hvilket tyder på manglende tjek af markedsføringslister.
  • Der spekuleres i, om tredjeparts call-centre står bag - enten på vegne af Røde Kors eller via “nummer-spoofing”, hvor afsenderen forfalsker nummervisningen.
  • Nogle støtter af Røde Kors genkender ikke samtalemetoden og finder tonen markant mere salgsorienteret end organisationens normale kommunikation.
  • Enkelte melder om data-referencer (“du gav 150 kr. i 2021”) der føles for detaljerede, hvilket vækker spørgsmål om, hvor informationen stammer fra.

Samlet set klassificerer størstedelen af vores læsere 63 25 24 98 som et uønsket, gentagent salgsopkald. Erfaringerne er dog ikke helt ens, og vi kan ikke udelukke, at legitime frivillige ringer fra samme nummer eller at nummeret misbruges via spoofing. Hvis du er i tvivl, anbefaler vi, at du ikke giver personlige betalingsoplysninger i samtalen - mere om, hvordan du håndterer sådanne opkald, i de næste afsnit.

Er det legitimt? Tegn på troværdighed og røde flag

Når telefonen ringer fra 63 25 24 98 og stemmen i røret præsenterer sig som “Daniel fra Røde Kors”, kan det være svært hurtigt at gennemskue, om henvendelsen er legitim. Følg derfor nedenstående trin, før du overvejer at støtte eller udlevere personlige oplysninger.

Sådan tester du opkaldets troværdighed

  1. Bed om fuld identifikation
    Spørg ind til:
    • Det præcise firmanavn (er det fx Dansk Røde Kors eller et eksternt callcenter?)
    • CVR-nummer
    • Navn på den indsamling eller kampagne, opkaldet vedrører
    • Et direkte ring-tilbage-nummer (fastnet eller 70-nummer) til kundeservice
  2. Slå oplysningerne op
    Læg røret på, åbn organisationens officielle hjemmeside eller ring til deres hovednummer, og bed om at få bekræftet, at den pågældende kampagne og medarbejder eksisterer.
  3. Undlad følsomme oplysninger
    Giv aldrig kort- eller kontooplysninger, CPR-nummer eller MitID-godkendelser over telefonen. Seriøse organisationer tilbyder sikre betalingslinks, MobilePay-numre eller indbetalingskort.
  4. Få det på skrift
    Bed om at få tilsendt materialet på e-mail eller i e-Boks, så du kan gennemgå vilkår og beløb i ro og mag.

Røde flag - Når du bør takke pænt nej

AdfærdHvorfor det er problematisk
Pres for hurtig tilmelding (“vi skal bare lige have dine kortoplysninger, så er det klaret”) Seriøse indsamlinger giver dig betænkningstid og alternative betalingsmåder.
Uklare eller modstridende oplysninger om beløb, formål og varighed Kan dække over skjulte gebyrer eller abonnementer, du ikke har bedt om.
Opkald, selv om du er på Robinson-listen Velgørende organisationer må kun ringe, hvis du tidligere har givet samtykke. Overtrædelse kan indberettes til Forbrugerombudsmanden.
Henvisninger til tidligere donationer på en grænseoverskridende måde Kan indikere, at dine data bruges uden gyldigt samtykke eller i strid med GDPR.
Robot- eller manusstyret tale, mange opkald på kort tid, hurtigt opkaldsafbrydelse Klassiske tegn på aggressiv telemarketing eller spoofing (forfalskede numre).

Husk, at velgørende organisationer også er omfattet af markedsføringsloven. De må kun kontakte dig telefonisk, hvis du ikke har frabedt dig opkald - eller hvis du udtrykkeligt har sagt ja til at blive ringet op. Er du i tvivl, så afslut samtalen og kontakt Røde Kors via deres officielle kanaler. Det er både hurtigere og - vigtigst af alt - sikrere.

Sådan stopper du gentagne og uønskede opkald

Følg nedenstående trin, hvis 63 25 24 98 (eller andre ukendte numre) bliver ved med at forstyrre dig. Vær forberedt på, at der kan komme nye numre i spil - derfor er en kombination af flere tiltag oftest den mest effektive løsning.

  1. Blokér nummeret direkte på din telefon
    De fleste smartphones har en indbygget “Bloker”- eller “Tilføj til sortliste”-funktion:
    • iPhone: Åbn opkaldslisten > tryk på i ud for nummeret > vælg “Bloker denne kontakt”. Aktiver evt. Indstil ukendte som ‘Stil’ under Indstillinger > Telefon.
    • Android: Åbn Telefon-appen > tryk på nummeret > vælg “Blokér/Spam”. Kig også under Indstillinger > Opkald > “Stil ukendte numre på lydløs”.
  2. Benytt teleselskabets spam-filter eller nummer­blokering
    De fleste danske udbydere (TDC, YouSee, Telenor, Telia, 3 m.fl.) tilbyder gratis eller billige tjenester, der automatisk filtrerer kendte spamnumre:
    • Aktivér “Sikkerhedspakke”, “Nummerbeskyttelse” eller tilsvarende i selvbetjeningen.
    • Tjek om dit abonnement allerede inkluderer funktionen - ellers kan det som regel tilkøbes til få kroner om måneden.
  3. Tilbagekald samtykke skriftligt og brug GDPR-rettighederne
    Har du på et tidspunkt tilmeldt dig eller støttet Røde Kors (eller en tredjepart), kan de have dit samtykke til kontakt. Skriv en kort mail eller brev:
    “Jeg tilbagekalder hermed ethvert samtykke til telefonisk henvendelse fra Røde Kors eller deres samarbejdspartnere. Jeg beder samtidig om at få mine personoplysninger slettet, jf. GDPR art. 17.”
    • Gem din henvendelse som dokumentation.
    • Organisationen skal normalt svare/efterkomme anmodningen inden 30 dage.
  4. Registrér (eller genregistrér) dig på Robinson-listen
    Robinson-listen forbyder erhvervsdrivende at ringe med salgsformål uden forudgående samtykke.
    • Log ind med MitID og tilmeld dig - registreringen gælder i fem år ad gangen.
    • Er du allerede registreret? Tjek udløbsdatoen og forlæng om nødvendigt.
    • Bemærk: Velgørende organisationer skal også respektere listen, medmindre de har gyldigt samtykke fra dig.
  5. Dokumentér og klag, hvis opkaldene fortsætter
    • Notér dato, klokkeslæt, telefonnummer og kort indhold hver gang, du bliver ringet op.
    • Brug Forbrugerombudsmandens online klageformular til uanmodet telemarketing.
    • Mistænker du misbrug af persondata (fx referencer til tidligere donationer, du aldrig har givet)? Indgiv en klage til Datatilsynet.
    Forbrugerombudsmanden kan udstede bøder til virksomheder, der bryder markedsføringsloven. Datatilsynet kan pålægge sletning eller begrænsning af data.

Tip: Selvom du har blokeret 63 25 24 98, kan telemarketeren skifte til andre (spoofede) numre. Hold derfor både telefonens og teleselskabets spamfiltre slået til, og overvej en tredjeparts app såsom Truecaller eller Hiya som ekstra forsvar.

Vil du støtte? Gør det sikkert via officielle kanaler

Den bedste måde at støtte velgørenhed på er helt enkelt at gå uden om telefonopkaldet og selv opsøge den officielle kanal, når du er klar til at donere.

  1. Find organisationen via deres officielle kanaler
    Skriv webadressen manuelt i browseren eller brug organisationens eget MobilePay-nummer (findes typisk på hjemmesiden). Undgå at klikke på links tilsendt på SMS eller e-mail, hvis du ikke er helt sikker på afsenderen.
  2. Få information på skrift, før du siger ja
    Bed om at få indsamlingsmateriale tilsendt per e-mail, brev eller e-Boks. Så kan du i ro og mag læse om formål, CVR-nr., administrationsprocent og vilkår for eventuelle faste bidrag.
  3. Oplys aldrig betalingskort eller CPR over telefonen
    Seriøse organisationer presser dig ikke til at opgive følsomme oplysninger, mens du står med røret i hånden. Skal du oprette et fast bidrag, bør det ske via en krypteret betalingsside eller Betalingsservice, hvor du selv indtaster data.
  4. Administrér og opsig faste bidrag sikkert
    • Log ind på MitID og tjek aftaler i Betalingsservice.
    • Find et “min side”-login på organisationens hjemmeside.
    • Eller ring på det telefonnummer, der står på organisationens egen hjemmeside - ikke det, sælgeren giver dig i røret.
  5. Spar dig selv for bekymringer: sæt dine egne rammer
    Nogle vælger et årligt beløb, de kan overskue, og donerer det direkte ved landsindsamlingen, i netbank eller via MobilePay-nummeret RedBarnet123 (eksempel). Så behøver du aldrig føle dig presset, når et nummer som 63 25 24 98 ringer ubelejligt.

Kort sagt: Du bestemmer tempoet. Når du selv initierer donationen, undgår du de mulige fupnumre, data-læk og misforståelser, som mange læsere har oplevet med 63 25 24 98.